Overhead

Wat hebben we bereikt?

Overzicht Overhead

2019

2019

2019

2019

V/N

Omschrijving
bedragen x € 1.000

geraamd primitief

laatste wijziging

werkelijk

verschil

Lasten

Salarissen en sociale lasten

9.204

7.454

8.201

-747

N

Belastingen

98

98

123

-24

N

Ingeleend personeel

177

998

930

68

V

Overige goederen en diensten

5.105

5.723

5.320

403

V

Inkomensoverdrachten

24

24

19

5

V

Leasetermijnen

401

401

399

2

V

Afschrijvingen

969

878

878

0

-

Toegerekende reële rente

768

768

647

121

V

Totaal Lasten

16.746

16.344

16.517

-173

N

Baten

Uitgeleend personeel

5

5

0

5

N

Leges en andere rechten

8

0

0

0

-

Overige goederen en diensten

172

310

329

-19

V

Inkomensoverdrachten

1.621

1.629

1.670

-42

V

Kapitaaloverdrachten - overige instellingen en personen

0

0

56

-56

V

Totaal Baten

1.805

1.943

2.055

-112

V

Totaal Overhead (A)

14.940

14.401

14.462

-61

N

Salariskosten excl 0.4 Overhead (B)

19.858

20.144

19.460

684

V

% overhead alle overhead (A/B)

75%

71%

74%

-3%

Totaal Overhead

14.940

14.401

14.462

-61

Doorberekening aan Investeringen en Bouwgrond

-380

-266

-163

-103

N

Totaal Overhead na toerekening Investeringen en Bouwgrond

14.560

14.135

14.299

-164

N

Salarissen en sociale lasten

9.204

7.454

8.201

747

Belastingen

98

98

123

24

Ingeleend personeel

177

998

930

-68

Toelichting
Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead. Dit zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces: financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie, personeel en organisatie, de gemeentesecretaris, inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement), juridische zaken, bestuurszaken en bestuursondersteuning, informatievoorziening en automatisering, facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging),  documentaire informatievoorziening (DIV) en managementondersteuning primair proces.

Lasten:

  • Salarissen en sociale lasten: Hieronder vallen de salariskosten die samenhangen met de hierboven genoemde onderdelen;
  • Belastingen: Te betalen belasting o.a. waterschap voor gemeentelijke huisvesting;
  • Ingeleend personeel: Kosten voor inhuur personeel op verschillende afdelingen;
  • Overige goederen en diensten: Hieronder vallen de personele kosten zoals scholing, reis -en verblijfkosten, huisvestingslasten zoals onderhoudskosten, gas en elektra, lidmaatschappen   verzekeringen, archief, kopieer, schoonmaak, telefoon en porti kosten, ICT kosten zoals licenties en diverse andere overhead kosten;
  • Inkomensoverdrachten: Hieronder valt onder andere de bijdrage aan de personeelsvereniging;
  • Lease termijnen: De computers en mobiele telefoons zijn ondergebracht in een lease contract;
  • Afschrijvingen: De afschrijvingslasten voor de geactiveerde kosten van onder andere de huisvesting van de gemeentelijke gebouwen en ICT apparatuur;
  • Toegerekende reële rente: De rente die toegerekend wordt aan de geactiveerd kosten.

Baten:

  • Leges en andere rechten: betreft o.a. de leges die we ontvangen voor vergunningen;
  • Overige goederen en diensten: betreft voornamelijk terug ontvangst van kosten via het UWV ter compensatie van medewerkers die tijdelijk niet kunnen werken (WAZO/ZW/WGA uitkeringen) en de terug ontvangsten van derden waarbij kosten doorgerekend zijn naar de deelnemers;
  • Inkomensoverdrachten: dit betreffen inkomsten van gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en overige overheden. Dit zijn o.a. inkomsten voor dienstverleningsovereenkomsten en andere gezamenlijke projecten;
  • Kapitaaloverdrachten - overige instellingen en personen: hieronder vallen onder andere een onderdeel van de bedrijfs -en inkomensschade.

Berekening overheadpercentage
Bij de berekening van het percentage overhead zijn wij uitgegaan van hetgeen hierover in de notitie Overhead (juli 2016) van de commissie BBV vermeld staat. Dit betreft een percentage wat tot stand komt door het totaal van de overhead te delen door de salarissen welke verantwoord zijn op de taakvelden van de begroting, exclusief het taakveld overhead zelf.
Naast de berekening van het overheadpercentage op basis van de regelgeving vanuit de commissie BBV, doet de gemeente mee aan vensters voor bedrijfsvoering. Hierbij worden de deelnemende organisaties onderling vergeleken. Uit de benchmark voor 2016 blijkt dat de gemeente Terneuzen een overheadpercentage heeft van 27.9% ten opzichte van het gemiddelde van 31,2% van alle deelnemende organisaties. Voor 2017en 2018 was het overheadpercentage gedaald naar 25,5% ten opzichte van het gemiddelde van 28,5% van de deelnemende organisaties. Vergelijkende cijfers voor 2019 vanuit vensters voor bedrijfsvoering zijn nog niet beschikbaar.

Gebruik overheadpercentage
Wij hebben het overheadpercentage van 75% toegepast bij het toerekenen van overhead aan de investeringen, grondexploitatie en bij de extracomptabele berekeningen van de tarieven in de paragraaf lokale heffingen. Dit laatste betreft de afvalstoffenheffing, de rioolrechten, de begraafrechten, de parkeergelden de marktgelden en de leges.

Deze pagina is gebouwd op 06/25/2020 12:08:26 met de export van 06/25/2020 11:52:18