Wat willen we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Behalen van de titel Fairtrade gemeente. | |||
Wat gaan we daarvoor specifiek doen? | |||
Instellen van een gemeentebrede werkgroep en activiteiten van de werkgroep voor het stimuleren van fairtrade producten faciliteren en ondersteunen (doorlopend). | |||
Wanneer gereed? | Status | ||
doorlopend | |||
Wat hebben we gedaan? |
De heer E.A. Jonker, voorzitter van de werkgroep Fairtrade, heeft in de raadscommissie bestuur en middelen van 28 november 2019 gemeld dat de werkgroep Fairtrade is gestopt.
Wat willen we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Behouden leefbaarheid Kanaalzone. | |||
Wat gaan we daarvoor specifiek doen? | |||
Uitvoeren landschapsuitvoeringsplan (december 2020). | |||
Wanneer gereed? | Status | ||
december 2023 | |||
Wat hebben we gedaan? |
Wij streven ernaar om de leefbaarheid in de Kanaalzone te behouden en waar mogelijk te versterken volgens de streefbeelden voor de Kanaalzone 2020. Hiervoor voeren wij tot en met 2023 de volgende projecten uit:
· Project 2B Connect Interreg met ZMF en SLZ tot en met 2019 (december 2019);
· Landschappelijke inrichting Kanaaleiland Sas van Gent 2018-2020 (december 2020);
· Diverse projecten Robuust Watersysteem 2019-2020 (december 2020);
· Project Leefbaarheid Kanaalzone (cluster Kanaalsprong) 2020 (december 2020);
· Groenstructuur in bedrijventerrein Terneuzen - Zuid (december 2020).
Wat willen we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Bereiken van de in het beleidsplan klimaat en duurzaamheid vastgelegde doelstellingen. | |||
Wat gaan we daarvoor specifiek doen? | |||
Uitvoeren van de activiteiten uit Activiteitenprogramma Klimaat en Duurzaamheid voor 2019 (doorlopend). | |||
Wanneer gereed? | Status | ||
doorlopend | |||
Wat hebben we gedaan? |
In 2019 zijn diverse activiteiten benoemd, die op diverse taakvelden van deze begroting van toepassing zijn, waaronder:
· Energiebesparende maatregelen gemeentelijke gebouwen en wagenpark;
· Energiebesparende maatregelen openbare verlichting;
· Stimuleringsprojecten energiebesparing;
· Stimuleren zonnepanelen bij particuliere woningen;
· Duurzaam inkopen.
Wat willen we bereiken? | |||
---|---|---|---|
De geluidszone rond het industrieterrein Oostelijke Kanaaloevers in overeenstemming brengen met de huidige geluidsbelasting. | |||
Wat gaan we daarvoor specifiek doen? | |||
In het bestemmingsplan Kanaalzone Plus gaan we de geluidszone rond het industrieterrein Oostelijke Kanaaloevers iets verruimen. (december 2019). | |||
Wanneer gereed? | Status | ||
december 2021 | |||
Wat hebben we gedaan? |
Met de komst van de Omgevingswet verandert de regelgeving voor 'geluid'. Als het, enigszins vooruitlopend op de komst van de Omgevingswet, mogelijk is om een Omgevingsplan voor de industrieterreinen op te stellen in plaats van een bestemmingsplan (Kanaalzone Plus) is verruiming van de geluidzone door de veranderende regelgeving voor 'geluid' niet meer aan de orde. Het bureau moet hiervoor echter al wel toegerust zijn. Dit overleg loopt nog.
Wat willen we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Een schone en veilige bodem die past bij de gebruiksfunctie; | |||
Wat gaan we daarvoor specifiek doen? | |||
Wij voeren bodemonderzoeken uit en zo nodig bodemsaneringen om te bereiken dat de bodem schoon en veilig genoeg is voor de bijpassende gebruiksfunctie. Daarnaast zijn we bezig met het in beeld brengen van de consequenties van de implementatie van de Omgevingswet voor het beleidsveld Bodem en passen we onze bodemkwaliteitskaart aan voor het PFAS; | |||
Wanneer gereed? | Status | ||
december 2020 | |||
Wat hebben we gedaan? |
Het aantal bodemonderzoeken en partijkeuringen lag aanmerkelijk hoger dan in voorgaande jaren. De uitgaven voor onderzoek naar bodemkwaliteit nam dan ook substantieel toe. Dit enerzijds door een toename in ruimtelijke initiatieven c.q. ontwikkelingen. Anderzijds door het toegevoegde nationale beleid rondom de schadelijke stoffengroep PFAS (Poly- en PerFluorAlkylStoffen). Door het ontbreken van deze stoffengroep in de Bodemkwaliteitskaart Zeeuwsch-Vlaanderen leidde dit voor grondverzet tot nieuwe partijkeuringen. Ook zijn extra PFAS-analyses voor regulier bodemonderzoek verricht. Noemenswaardige bodemsaneringen zijn niet uitgevoerd, noch opgestart of afgerond.
De gemeentelijke kosten of bijdragen voor bodemonderzoeken en – saneringen zijn gedekt uit de projectbegroting bij ontwikkellocaties, of uit eerder beschikbaar gestelde middelen (restant ISV-3 Bodem). Als alternatieve dekking geldt de algemene reserve.
Wat willen we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Voorbereiden op de invoering van de Omgevingswet; | |||
Wat gaan we daarvoor specifiek doen? | |||
Voorbereiden van de implementatie van de Omgevingswet (december 2020); | |||
Wanneer gereed? | Status | ||
januari 2021 | |||
Wat hebben we gedaan? |
Er is extra formatieve ruimte beschikbaar gesteld om het proces van de voorbereiding en invoering van de Omgevingwet te implementeren. In 2019 is een plan van aanpak opgesteld en een uitvoeringsprogramma tot implementatie van de Omgevingswet te komen in de gemeentelijke organisatie. Naar verwachting besluiten de Eerste en Tweede Kamer in juli 2020 of de wet ook definitief op 1 januari 2021 in werking treedt. E.e.a. is met name afhankelijk van de stand van zaken van het Digitaal Stelsel Omgevingswet.