Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Wat willen we bereiken?

Een goed bereikbaar, toegankelijk en veilig wegennet, met zo min mogelijk overlast op het gebied van emissies en geluid.

Wat gaan we daarvoor specifiek doen?

Uitvoeren infrastructurele werken:
Verder uitwerken van het project doortrekken van de Laan van Othene naar de N290;

Wanneer gereed?

Status

doorlopend

Wat hebben we gedaan?

Na vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad, volgde er een beroepsprocedure bij de Raad van State. Deze is in 2019 afgerond en het bestemmingsplan is inmiddels onherroepelijk. Over de aankoop van de gronden voor de aanleg van de Laan van Othene heeft het Kavelruilbureau Zeeland nog steeds geen overeenstemming bereikt met de desbetreffende agrariër. Vanwege de functie van de weg, is er blijkens uitspraken van diverse bij de aankoop betrokken taxateurs sprake van een complex - waardering van de gronden. Deze opvatting wordt gedeeld door het Kavelruilbureau Zeeland. Dit heeft gevolgen voor de waarde van de gronden. De kosten voor de grondaankoop zullen dan ook aanzienlijk hoger uitvallen. Door het onherroepelijke bestemmingsplan is er nu ook de mogelijkheid om op onteigeningstitel de gronden aan te kopen. In overleg met de provincie Zeeland wordt nog steeds gezamenlijk op getrokken.

Wat gaan we daarvoor specifiek doen?

Mogelijk maken van infrastructurele werken door derden, waaronder de N290.

Wanneer gereed?

Status

december 2020

Wat hebben we gedaan?

Net als voor de doortrekking van de Laan van Othene, koopt ook de provincie Zeeland de voor de N290 benodigde gronden aan. Gezamenlijk trekken we op in dit project. Er is sprake van een vertraging van beide projecten vanwege een moeizame grondaankoop.

In het voorjaar van 2019 heeft de Provincie Zeeland opdracht gegeven aan adviesbureau om infrastructurele maatregelen uit te werken die mogelijk op korte termijn uit te voeren zijn. Hieruit bleek dat kleinere ingrepen (bypasses) te weinig oplossend vermogen hebben. De gehele oostelijke rotonde dient aangepast te worden inclusief aanpassing van de toeleidende wegen en is daarmee (ook financieel) veel ingrijpender. De provincie Zeeland streeft er alsnog naar om in 2021 een verruiming van de afwikkelcapaciteit op de rotondes te realiseren

Aansluiting Laan van Othene op N290
De N290 wordt door de provincie aangepast naar een gebiedsontsluitende weg met parallelwegen en een vrijliggend fietspad. Hierbij sluit de N290 ter hoogte van de Kraag aan op de Laan van Othene. Vanwege de veiligheid gebeurt dit in de vorm van een rotonde. Voor verder toelichting zie, Wat gaan we daarvoor specifiek doen? Uitvoeren infrastructurele werken: Verder uitwerken van het project doortrekken van de Laan van Othene naar de N290;

N62 (wegvak Sluiskiltunnel tot grensovergang Zelzate)
De wegwerkzaamheden zijn volgens planning begin 2019 afgerond. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is nog in overleg met de provincie Oost-Vlaanderen om te komen tot een goede aansluiting van de vernieuwde Tractaatweg op de R4 Oost nabij Zelzate.

Spoorlijn oostelijke kanaaloever
De aanleg van een goederenspoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever is noodzakelijk voor betere achterlandverbindingen van nieuwe en bestaande bedrijven. Het onderzoek naar de haalbaarheid van een betere spoorontsluiting is gestart in 2017 en is in 2019 afgerond. Voor het onderzoek is 50% CEF-subsidie toegekend. Het onderzoek belicht primair het goederenvervoer in de kanaalzone alsook de mogelijkheden voor personenvervoer in de kanaalzone.

Wat gaan we daarvoor specifiek doen?

Uitvoeren infrastructurele werken: ·   
Aanpassing bushalte Julianastraat/Hoekseweg te Hoek (juni 2019);

Wanneer gereed?

Status

juli 2020

Wat hebben we gedaan?

Het werk is in 2019 aanbesteed. De uitvoerende werkzaamheden zijn begonnen op 2 maart 2020.

Wat willen we bereiken?

Waarborging van de veiligheid van de weggebruikers en goed functioneren van de wegen.

Wat gaan we daarvoor specifiek doen?

Realiseren jaarschijf 2019 Wegenbeheerplan 2018-2022 en resterende werkzaamheden uit vorige jaarschijven. Het streven is om de projecten medio juni 2020 af te ronden.

Wanneer gereed?

Status

juni 2020

Wat hebben we gedaan?

Realiseren jaarschijf 2019 Wegenbeheerplan 2018-2022 en resterende werkzaamheden uit vorige jaarschijven. Het streven is om de projecten medio juni 2020 af te ronden.

Wat willen we bereiken?

Zo goed mogelijk laten functioneren van het openbaar leven bij duisternis in een sociaal veilige, verkeersveilige en leefbare situatie, met daarbij minimaal energieverbruik en tegen aanvaardbare kosten.

Wat gaan we daarvoor specifiek doen?

Uitvoeren jaarschijf 2019 beleidsplan openbare verlichting 2015-2024 en het toezien op de uitvoering van de resterende werkzaamheden uit voorgaande jaarschijven.

Wanneer gereed?

Status

februari 2020

Wat hebben we gedaan?

Openbare verlichting heeft tot doel om het openbare leven bij duisternis zo goed mogelijk te laten functioneren. Ook moet dit bijdragen aan een sociaal veilige, verkeersveilige en een leefbare omgeving. Het beleid hebben wij vastgelegd in het beleid- en beheerplan openbare verlichting 2015-2024. Wij willen een goede kwaliteit van de openbare verlichting realiseren met minimaal energieverbruik en tegen aanvaardbare kosten. Wij hebben opdracht verstrekt voor alle projecten van de jaarschijf. De volledige uitvoering door de aannemer vindt plaats in 2020.

Deze pagina is gebouwd op 06/25/2020 12:08:26 met de export van 06/25/2020 11:52:18